آرشیو آذر ماه 1401

تجهیزصنعت ﺑﺎ ﺑﯿﺶ از دو دهه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در زﻣﯿﻨه طﺮاﺣﯽ وﺗﺎﻣﯿﻦ تجهیزات پایپینگ و اﺑﺰار دﻗﯿﻖ در ﺣﻮزه ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻧﻔﺖ ﮔﺎز و ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ ،ﻧﯿﺮوﮔاه ها ، ﺑﺎ بهره ﮔﯿﺮي از ﻣﻌﺘﺒﺮﺗﺮﯾﻦ برﻧﺪهای جهان و به روزﺗﺮﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ها ، ﯾﮑﯽ از ﺷﺮﮐﺖ هاي ﭘﯿﺸﺮو در ﺣﻮزه تامین تجهیزات ابزار دقیق و مکانیکال برای سایت های صنعتی در ایران می باشد.

  • شیر پروانه‌ای پلیمری
  • شیر پروانه ای
  • رطوبت سنج
  • ترموکوپل
  • گیج دما

ابزار دقیق

۲ بازديد
۰ ۰

فروش ابزار دقیق 

پیکاتک کاملترین فروشگاه ابزار دقیق که با فروش ابزار دقیق نو و دسته دوم با قیمت مناسب و ارسال سریع به سراسر کشور توانسته خود را به عنوان کاملترین مرجع فروش ابزار دقیق معرفی کند. از ابزار دقیق های پر فروش در پیکاتک میتوان به محصولات زیر اشاره کرد. 

  • فلومتر
  • روتامتر
  • گیج فشار
  • پرشر ترانسمیتر
  • پرشر سوئیچ.

ابزار دقیق چیست و چه کاربردی دارد؟


امروزه با پیشرفت صنایع، کنترل و اتوماسیون فرآیندهای صنعتی نیازمند برنامه ریزی و استفاده از تجهیزات خاص میابشد.
در تمامی پروسه های تولید که به نحوی سیالات در آنها نقشی اسای را ایفا میکنند، استفاده از تجهیزاتی که بتوان با آنها کل فرآیند و پروسه را تحت کنترل داشت لازم و حیاتی میباشد.
به تجهیزاتی که توانایی اندازه گیری و کنترل پارامترهای فیزیکی مانند دما، فشار، سطح و جریان دارند ابزار دقیق گفته میشود. تجهیزاتی مانند گیج ها و ترانمسیترهای دما و فشار، سنسور های اندازه گیری سطح مخازن و سنسورهای اندازه گیری جریان داخل خطوط لوله سیالات یا فلومترها، و همچنین انواع شیرآلات صنعتی که همه ی اینها به نوعی قابلیت اندازه گیری و کنترل در فرآیندهای صنعتی را برای صنایع فرآهم میکنند از نمونه های این تجهیزات ابزار دقیق هستند.

ابزار دقیق ها ابزاراتی هستند که کار اصلی آنها اندازه گیری  است که در مدل های مختلف ابزار دقیق میتوانند قطع و وصل و ارسال اطلاعات را نیز انجام دهند درواقع با پیشرفت صنعت و تکنولوژی بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته
لینک های مفید: فلو سوئیچ تیغه ای و قیمت شیر اطمینان دنده ای

استعلام قیمت ابزار دقیق

با توجه به نوسانات شدید قیمت نمیتوانیم قیمت های محصولات را در سایت درج کنیم اما مشتریان گرامی میتوانند با کارشناسان ما جهت استعلام قیمت و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات فنی و ویژگی های محصول با کارشناسان ما تماس بگیرند.

 

لینک های مفید:فلومتر

 

ابزار دقیق چپیست ؟

ابزار دقیق در بسیاری از صنایع تعاریف متفاوتی دارد اما منظور از ابزار دقیق در صنعت نفت، پتروشیمی، صنایع غذایی، شیمیایی، سرامیک و آجر و صنایع پرکاربرد در کشورمان به این شرح است: علم و یا تخصصی که از زیر مجموعه‌های علم کنترل و برق بوده و به بررسی و اندازه‌گیری پارامترهایی همچون دما، فشار، فلو، سطح سیالات، مقادیر PH و غلظت گازها می پردازد.

تاریخچه علم ابزاردقیق

در ایران رشته ابزار دقیق تا قبل از سال 1385 شمسی، عموما زیر مجموعه ای از رشته برق در نظر گرفته می شد و مهندس الکتریکال، وظایف مهندس ابزار دقیق را نیز انجام می داد. اما پس از آن، به علت گسترش ابزار دقیق و در ارتباط بودن صنایع با مجموعه زیادی از تجهیزات و سنسور ها، تصمیم بر آن شد که این رشته را به عنوان شاخه ای مجزا در صنعت در نظر بگیرند. مهندسین این حوزه را، تحت عنوان مهندس ابزاردقیق و کنترل می شناسند.

قسمت‌های تشکیل دهنده ابزار دقیق  

ابزار دقیق از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:

1. اندازه‌گیری

2. کنترل

3.محرک‌ها

این سه مجموعه در کنار یکدیگر مکمل سیستمی به نام سیستم‌های کنترل اتوماتیک هستند که این سیستم کنترل اتوماتیک وظیفه انجام کنترل فرآیندی را در یک مجموعه عملیاتی بر عهده دارد.

۱-اندازه‌گیرها

قسمت اندازه‌گیر مقدار واقعی عنصر موردنظر را اندازه‌گیری می‌کند. پارامترهای مختلفی در صنایع برای کنترل اندازه‌گیری می‌شود. مهم‌ترین پارامترهایی که در صنعت برای کنترل اندازه گیری می‌شوند عبارتند از:

 

لینک های مفید:روتامتر کرونه

 

حوزه اندازه‌گیری (Range):

محدوده‌ای از دامنه تغییرات کمیت مورد اندازه‌گیری است، که اندازه‌گیر قادر به اندازه‌گیری آن است.

صفر اندازه‌گیری (Zero):

معمولا نقطه مشخصی را در حوزه اندازه‌گیری به عنوان نقطه صفر در نظر می‌گیرند. در نقطه صفر، لزوما خروجی اندازه‌گیر صفر نیست و ممکن است دارای مقدار باشد.

انحراف صفر (Zero Drift):

اندازه خروجی در نقطه صفر ممکن است با گذشت زمان یا دیگر عوامل تغییر کند، این پدیده را پدیده انحراف صفر می‌گوییم.

حساسیت (Sensitivity):

حساسیت یک اندازه‌گیر عبارت است از تغییرات خروجی اندازه‌گیر به واحد تغییرات در کمیت مورد اندازه‌گیری.

حد تفکیک (Resolution):

حدتفکیک عبارت است از کوچکترین اندازه تغییرات کمیت مورد اندازه‌گیر، اندازه‌گیری شود.

خطی بودن (Linearity):

اگرشیب مشخصه ورودی-خروجی اندازه‌گیر ثابت باشد، یک اندازه‌گیر مطلوب خواهیم داشت. گاهی اوقات بهترین خطی که مشخصه اندازه‌گیر را بیان می‌کند، به عنوان مشخصه اندازه‌گیر در نظر گرفته می‌شود.

پسماند (Hysteresis):

هیسترزیس نوعی رفتار غیرخطی در اندازه‌گیرها است که مشخصه اندازه‌گیر در مسیر افزایش ورودی با مشخصه اندازه‌گیر در مسیر کاهش ورودی تفاوت دارد.

 

لینک های مفید:گیج فشار

 

دقت (Accuracy):

تطابق مقدار اندازه‌گیری شده با مقدار واقعی کمیت مورد اندازه‌گیری است.

تکرارپذیری (Repeatability):

تکرارپذیری در اندازه‌گیرها ویژگی مهمی است و به معنی نتیجه یکسان در اندازه‌گیری یک کمیت در شرایط ثابت است

اندازه‌گیری فشار (measurement of the pressure): 

میزان فشار را نسبت به فشار اتمسفر که صفر می باشد نشان می دهد. روش های دیگر اندازه گیری فشار شامل سنسورهایی است، که میزان فشار خوانده شده را به یک سیستم کنترلی یا نمایشگر از راه دور منتقل می کنند. یک “گیج خلاء” در واقع گیج فشاری است که فشارهای پایین تراز سطح اتمسفر را اندازه گیری می کند. به این فشار ها،فشار صفر می گوییم و دارای مقادیر منفی می باشند. کمیت های اندازه گیری شده بصورت سیگنال ابزار دقیق به تجهیز دیگر منتقل می شوند.

اندازه‌گیری دما (measurement of the temperature): 

دما یک کمیت فیزیکی است که با مفاهیم گرما و سرما بیان می گردد. این پارامتر بر اساس میزان انرژی جنبشی متوسط نسبت به جرم ماده سنجیده می شود. در سایت های صنعتی میزان دمای اندازه گیری شده مانند کمیت های دیگر حائز اهمیت می باشد. میزان دما توسط یک ترمومتر از قبیل ترموکوپل ، سنسور PT100 و…اندازه گیری می شود. این تجهیزات در یک یا دو اسکیل متفاوت کالیبره می شوند. رایج ترین آنها مقیاس سلسیوس می باشد، مقیاس های رایج دیگر نیز فارنهایت و کلوین می باشند.

اندازه‌گیری جریانات سیالات (measurement of the flow) :

منظور از اندازه گیری جریان، سنجش میزان شار عبوری از یک حجم مشخص سیال می باشد. در میان تجهیزات ابزاردقیق فلومتر های جابجایی مثبت دارای تکنولوژی اندازه گیری مستقیم میزان شار عبوری از یک فلومتر هستند. این تجهیز ابزار دقیق با شمارش میزان دفعات پر و تخلیه شدن یک حجم ثابت از سیال، میزان شار عبوری را اندازه گیری می نماید.روش های دیگر اندازه گیری شار بر اساس اندازه نیروی تولید شده توسط یک جریان ثابت است. بر این اساس تجهیز ابزار دقیق می تواند بر یک میزان خاص از فشردگی غلبه نماید. سپس به طورغیرمستقیم میزان شار را اندازه گیری می کند. این دستگاه ها  PD  نیز نامیده  می شود .


اندازه‌گیری ارتفاع مایعات (measurement of the level) : 

برای شناخت بهتر سنسور های اندازه گیری سطح می بایست ابتدا بدانیم که  فلوتر سوئیچ چیست؟ فلوتر سوئیچ یک نوع سنسور اندازه گیری سطح است. که برای اندازه گیری سطح مایع در مخازن به کار می رود. این سوئیچ ممکن است برای کنترل یک پمپ نیز به کار برود. مثلا به عنوان نمایشگر یا سیستم آلارم یا کنترل کننده تجهیزات دیگر به کار برده می شود. یکی از انواع این سنسور ها فلوتر سوئیچ جیوه ای می باشد

 

 

 

2-کنترل کننده‌ها

علاوه بر پارامترهایی که در بالا ذکر شد عوامل دیگری برای اندازه‌گیری و کنترل وجود دارند و مهم هستند، اما به علت استفاده محدودتر از این پارامترها فقط به بیان نام آنها اکتفا می‌شود، این عوامل عبارت هستند از: اندازه‌گیری سرعت، اندازه‌گیری لرزش، آشکارسازهای دود و شعله، دستگاه‌های آنالایزر و …
بخش دوم ابزار دقیق بخش کنترل است؛ در ابتدای شروع صنعت کنترل به صورت امروزی نبود و به وسیله عوامل انسانی انجام می‌شد، سپس با با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) علم سیستم کنترل اتوماتیک وارد مرحله جدیدی شد. 
بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارت‌های الکترونیکی برای کنترل آغاز شد با بوجود آمدن این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می‌شد. در ادامه پیشرفت علم، کامپیوترهای صنعتی با نام PLC وارد صنعت شدند بوسیله این PLC ها واحدها به آسانی کنترل می‌شدند و تغییرات نیز به آسانی در واحدها انجام می‌گرفت. امروزه کنترل کننده‌های جدیدتری بنام سیستم کنترل کننده توزیع پذیر (DCS) و کنترل کننده‌های فازی (FCD) وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.

خرید شیر پروانه ای

۲ بازديد
۰ ۰

قیمت شیر پروانه ای

خرید و فروش،  قیمت ، نمایندگی انواع شیر پروانه ای  –  باتر فلای ولو – شیر پروانه‌ای استنلس استیل – شیر پروانه‌ای استیل –  شیر پروانه  چدنی  – شیر پروانه‌ای فلنج دار فولادی –  شیر پروانه ایی فلنج دار گیربکسی –   شیر پروانه ایی ویفری اهرمی  –  باترفلای ولو با عملگر برقی  –  شیر پروانه ایی با اکچیتور –  شیر پروانه ایی ویفری تفلونی –   شیر پروانه ایی تفلونی  –  شیر پروانه ایی ویفری اهرمی –  شیر اتوماتیک  –  شیر پروانه پنوماتیک –   شیر پروانه فولادی A105 –  شیر پروانه ای صنایع غذایی –  شیر پروانه ای ویفری موتوردار – شیر پروانه ای  چدنی با دیسک استیل
لینک های مفید: فروش فلومتر مغناطیسی و فلو سوئیچ مکانیکی

شیر پروانه ای (Butterfly valve) چیست؟

یکی از ساده‌ترین شیرهایی که کاربرد صنعتی آن در واحدهای نفت و پتروشیمی متداول است شیر صنعتی پروانه‌ای است.  ساختمان آن از یک بدنه معمولی و یک صفحه مدور که تقریباً در وسط قرار دارد تشکیل شده است.

این صفحه حول میله‌ای در حدود °90 می‌گردد و بوسیله اهرمی به قسمت حرکت دهنده شیر وصل می‌باشد. این محرک ممکن است دستی یا بوسیله فشار هوا یا برق باشد. شیرهای پروانه ای کوچک را در اندازه‌های 1 اینچ الی 24 اینچ می‌سازنند.

موارد استفاده از شیر پروانه ای

  •  ایستگاه نیروی حرارتی
  •  ایستگاه نیروی هیدرولیکی
  •  صنایع ، بخصوص صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و سایر رشته‌های صنعتی
  • در مورد لوله کشی آب و فاضلاب

مزایای شیر پروانه ای

  •  کم بودن وزن و اندازه (سبک وزن بودن)
  •  عدم لزوم به تکیه گاه اضافی
  • سوار کردن فوری و افت فشار کم
  • استفاده از محرک (ساده و آسان)
  •  استفاده از شیر برای بستن و باز کردن و کنترل کردن سیال

معایب شیر پروانه ای

احتیاج به گشتاور بالا برای کنترل حرکت دیسک قابل هدایت نیست و تحت تاثیر تلاطم جریان است.  مستعد ابتلا به کاویتاسیون در جریان های پایین تر

یکی ازمعایب شیر پروانه ای این است که قسمتی از دیسک همیشه در معرض جریان است حتی در حالت کاملا باز, بنابراین استفاده از شیر پروانه ای همیشه منجر به تغییر فشار می شود.

پیشنهاد ویژه:

می توانید با کلیک کردن بر روی شیر پروانه ای فولادی / شیر پروانه ای استیل مشخصات و قیمت سایر محصولات را مشاهده نمایید.

شیر پروانه ای

 

تامین تجهیزات صنایع نفت ،گاز و پتروشیمی واردات و تامین انواع شیر پروانه ای

 

شیر پروانه ای دیسک استیل PN16 - برند INSTRU MATE ....... تاریخ بروز رسانی 1400/9/20
به علت نوسان بازار برای اطلاع از قیمت و موجودی تماس حاصل فرمایید

 

سایز اینچ سایز میلیمتر اهرمی قیمت تومان گیربکسی قیمت تومان
1-1/2 DN40 تماس بگیرید تماس بگیرید
2 DN50 تماس بگیرید تماس بگیرید
2-1/2 DN65 تماس بگیرید تماس بگیرید
3 DN80 تماس بگیرید تماس بگیرید
4 DN100 تماس بگیرید تماس بگیرید
5 DN125 تماس بگیرید تماس بگیرید
6 DN150 تماس بگیرید تماس بگیرید
8 DN200 تماس بگیرید تماس بگیرید
10 DN250 تماس بگیرید تماس بگیرید
12 DN300 تماس بگیرید تماس بگیرید
14 DN350 تماس بگیرید تماس بگیرید
16 DN400 تماس بگیرید تماس بگیرید
18 DN450 تماس بگیرید تماس بگیرید
20 DN500 تماس بگیرید تماس بگیرید

 

شیر پروانه ای دیسک کروم PN16 - برند INSTRU MATE ....... تاریخ بروز رسانی 1400/9/21
به علت نوسان بازار برای اطلاع از قیمت و موجودی تماس حاصل فرمایید

 

سایز اینچ سایز میلیمتر اهرمی قیمت تومان گیربکسی قیمت تومان
2 DN50 تماس بگیرید تماس بگیرید
2-1/2 DN65 تماس بگیرید تماس بگیرید
3 DN80 تماس بگیرید تماس بگیرید
4 DN100 تماس بگیرید تماس بگیرید
5 DN125 تماس بگیرید تماس بگیرید
6 DN150 تماس بگیرید تماس بگیرید
8 DN200 تماس بگیرید تماس بگیرید
10 DN250 تماس بگیرید تماس بگیرید
12 DN300 تماس بگیرید تماس بگیرید
14 DN350 تماس بگیرید تماس بگیرید

 

شیر پروانه ای لاگ فاراب ....... تاریخ بروز رسانی 1400/9/21
به علت نوسان بازار برای اطلاع از قیمت و موجودی تماس حاصل فرمایید
نام کالا سایز قیمت
شیر پروانه ای لاگ فاراب "2 تماس بگیرید
شیر پروانه ای لاگ فاراب "2/5 تماس بگیرید
شیر پروانه ای لاگ فاراب "3 تماس بگیرید
شیر پروانه ای لاگ فاراب "4 تماس بگیرید
شیر پروانه ای لاگ فاراب "5 تماس بگیرید
شیر پروانه ای لاگ فاراب "6 تماس بگیرید
شیر پروانه ای لاگ فاراب "8 تماس بگیرید
شیر پروانه ای بدون فلنج (ویفری ) اهرمی میراب ....... تاریخ بروز رسانی 1400/9/21
به علت نوسان بازار برای اطلاع از قیمت و موجودی تماس حاصل فرمایید
شیر پروانه ای بدون فلنج (ویفری ) گیربکسی میراب ....... تاریخ بروز رسانی 1400/9/21
به علت نوسان بازار برای اطلاع از قیمت و موجودی تماس حاصل فرمایید

فروش و قیمت شیر پروانه ای 

 سایز: ازسایز1/4الی48اینچ

آلیاژ: کاست ایرون(چدنی)کربن استیل(فولادیA105)استنلس استیل(304L-316L)

نوع: آلیاژی(F11-F22-LF2)

فشارکار: درکلاس(PN10-PN16-PN ) (150-300-600)

جهت کسب اطلاعات بیشتر کلیک نمایید.

فلومتر چیست؟

۳ بازديد
۰ ۰

فلومتر چیست؟

یکی از تجهیزات بسیار مهم و کلیدی در صنایع فرآیندی فلومتر است. فلومتر یا دبی سنج یه دستگاهی گفته میشود که مقدار جرم یا حجم سیالی که از خط لوله عبور کرده را اندازه گیری میکند. اندازه گیری این مقدار از آن جهت حائز اهمیت میباشد که در بسیاری از صنایع برای حجم سیال عبوری، پول پرداخت میگردد و باید مقدار دقیقی که بابت آن پول پرداخت میشود، اندازه گیری شده و در دسترس باشد. یا در صنایع پروسسی باید با اندازه گیری دقیق این مقدار، از نسبت سیالات مختلف در ترکیب با یکدیگر آگاه و مطلع بود. برای مثال در صنعت آب و فاضلاب باید اندازه دقیق مقدار آبی که داخل لوله ها انشعاب به هر ساختمان میشود مطلع بود. 

همه ی این کارها توسط تجهیزی به نام فلومتر انجام میشود. 

کاربرد فلومتر در صنعت برای اندازه گیری جرم یا حجم گاز یا مایع است. دستگاه فلومتر در صنایع مختلف با نام های دبی سنج، نشانگر جریان، مایع سنج و ... شناخته شده است. فلومتر یا جریان سنج دارای انواع مختلفی از منظر تکنولوژی اندازه گیری میباشد که هر یک ازین مدل ها با توجه به اینکه چه نوع سیالی را اندازه گیری میکنند یا روی چه شرایطی نصب میشوند و یا اینکه با چه میزان دقتی باید فلوی عبوری را اندازه گیری کنند مورد استفاده قرار میگیرند.

به عبارتی دیگر فلومتر یا دستگاه اندازه گیری دبی( جریان یا میزان آبدهی) به منظور تعیین جرم خطی یا غیر خطی و جریان حجمی مایع یا گاز استفاده می شود. اما دلیل اینکه صنایع به این دستگاه نیاز دارند این است که یک اندازه گیری دقیق و واضحی را انجام دهند.
کاربرد فلومتر در کنار کارایی آسان باعث شده تا به یک دستگاه همه کاره و بادوام در صنایع تبدیل شود. با استفاده از این دستگاه به راحتی می توان جریان کانال های روباز مانند رودخانه ها و نهرها را اندازه گیری کرد. از دیگر کاربردهای رایج این دستگاه اندازه گیری فلوی گازها و مایعات در لوله است که صحت و دقت بالا خطای اندازه گیری را نزدیک به صفر می رساند.

انواع فلومتر

با توجه به کاربرد فلومتر در صنایع بهتر است با انواع آن آشنا شویم. در صنایع مختلف از دو نوع کلی فلومتر در اندازه گیری سیال، جرمی و فلومتر حجمی استفاده می شود.

 فلومترهای-حجمی" style="margin: 0px 0px 0.5rem; outline: none; padding: 0px; text-decoration: none; box-sizing: border-box; font-family: Yekan, tahoma; font-weight: 500; line-height: 1.2; color: #f44336 !important; font-size: 1.75rem; font-style: normal; font-variant-ligatures: normal; font-variant-caps: normal; letter-spacing: normal; orphans: 2; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; widows: 2; word-spacing: 0px; -webkit-text-stroke-width: 0px; background-color: #ffffff;"> فلومترهای حجمی

فلومترهای حجمی با محاسبه سرعت در صنایع برای اندازه گیری حجم سیال عبوری از یک مکان خاص در یک بازه زمانی مشخص استفاده می شود. این فلومترها دارای یک خروجی آنالوگ، دیجیتال یا پالس فوری از میزان حجمی مایع یا گاز هستند.فلومترهای حجمی انواع مختلفی دارند که شامل فلومترهای اختلاف فشاری، فلومترهای الکترومغناطیسی، فلومتر التراسونیک، فلومترهای ورتکس یا گردابی، فلومترهای توربینی و جابجایی های مثبت می باشد.

فلومترهای جرمی

فلومترهای جرمی دسته دوم فلومترهای رایج در صنعت هستند که در دو مدل جرمی کوریولیس و جرمی حرارتی وجود دارند. این فلومترها برای اندازه گیری میزان جریان جرم سیالی که از یک لوله در واحد زمان عبور می کند، استفاده می شود.

کاربرد انواع فلومترها

 

کاربرد فلومترها با توجه به انواع آنها متفاوت است. در زیر به کاربرد چند نمونه از رایج ترین فلومترها اشاره می کنیم.

رایج ترین و ارزانترین فلومتری که برای اندازه گیری دبی آب استفاده می شود، نوع مغناطیسی یا الکترومگنتیک میباشد. با این دستگاه می توان سرعت جریان آب در لوله را اندازه گیری کرد. این فلومتر برای اندازه گیری جریان آب های کثیف نیز مناسب است. برای اندازه گیری میزان جریان در لوله های با سایزهای بزرگ از فلومتر التراسونیک استفاده می شود. این فلومتر از امواج فراصوتی برای اندازه گیری استفاده می کند که یکی از جدیدترین روش های اندازه گیری دبی است.

از فلومتر جرمی کوریولیس می توان برای اندازه گیری تمام سیالات از قبیل نفت خام، پاک کننده های شیمیایی، روغن های گیاهی، سس کچاپ و ... استفاده کرد. از دبی سنج ورتکس برای اندازه گیری مایعات و گازها استفاده می شود. در صنایع پتروشیمی و شیمیایی کاربرد فلومتر ورتکس بیشتر است. به طور مثال در سیالاتی از قبیل بخار اشباع، حلال ها، روغن ها، هوای فشرده، گازهای دوفازی، گاز دودکش، دی اکسید کربن، نیتروژن، بخار بسیار داغ و ... می توان از این فلومتر استفاده کرد.
لینک های مرتبط : قیمت فلومتر مغناطیسی و فلومتر کرونه

جریان سنج چیست

۲ بازديد
۰ ۰

دبی سنج چیست

جریان سنج چیست
دبی سنج  یا فلومتر وسیله ای است که برای اندازه گیری خطی ، غیر خطی ، جرم یا دبی حجمی گازها یا سیالات مورد استفاده قرار می گیرد.

هنگام انتخاب دبی سنج  برای یک واحد صنعتی مشخص ، باید مواردی از قبیل آشنایی کارکنان کارخانه ، تجربه آن ها در زمینه کالیبراسیون ، تعمیر و نگهداری، دسترسی به قطعات یدکی ، متوسط زمان بین سابقه خرابی و … باید در نظر گرفته شود.

توصیه می شود که ملاحظات مربوط به هزینه نصب و راه اندازی بعد از این مراحل قرار بگیرد.

 

18دبی سنج

 

یکی از اشتباهات عمده در زمینه اندازه گیری جریان برعکس کردن این روند است:

بجای انتخاب دستگاهی که به درستی کارکند ، تلاش می کنند با دلایل اقتصادی انتخاب دستگاه ارزان قیمت را توجیه کنند. که این قبیل خریدهای “ دبی سنج ارزان قیمت ” می توانند هزینه راه اندازی و نصب بالایی داشته باشند.

 

دبی سنج ها در دو نوع اساسی تقسیم بندی می شوند:

 

دبی سنج آب

 

دبی سنج هوا

دبی سنج هایی که در مسیر جریان می باشند و دبی سنج هایی که از لوله منشعب شده اند. هدمترها یا دبی سنج ها اختلاف فشاری رایج ترین نوع وسایل اندازه گیری جریان در صنعت می باشند.

 

مبنای محاسبه دبی

مبنای محاسبه دبی در این نوع دبی سنج  ها بر اساس سنجش سرعت سیال و سپس تولید سیگنالی متناسب با سرعت سیال است.

 

از عوامل موثر بر دبی جریان در لوله عبارتند از:

سرعت سیال ، اصطکاک سیال در تماس با لوله ، ویسکوزیته و دانسیته سیال.

 

فروش دبی سنج

 

 

انواع دبی سنج

 

دبی سنج روتامتری یا سطح متغیر

روتامتر یک لوله مخروطی و یک شناور است. که بدلیل قیمت پایین ، سادگی ، افت فشار پایین ، محدوده استفاده نسبتاٌ وسیع و خروجی خطی جهت اندازهگیری جریان گازها و سیالات بصورت گسترده ای استفاده می شود.

 

دبی سنج فنر و پیستونی

دبی سنج  پیستونی یک روزنه حلقوی است که از یک پیستون و یک قیف مخروطی شکل تشکیل شده است.

پیستون بوسیله یک فنر کالیبر شده بر روی قاعده مخروط ( در “ حالت بدون جریان ” ) قرار گرفته است.

مقیاس ها براساس وزن مخصوص برای کنتورهای نفت ۰٫۸۴ و برای کنتورهای آب ۱٫۰ است.

سادگی طراحی و سهولت دریافت سیگنال خروجی الکتریکی از آنها موجب شده که برای نمایش و کنترل دبی جریان ، جایگزین مقرون به صرفه دبی سنج های روتامتری شوند.

 

دبی سنج جرمی گاز

دبی سنج  های جرمی نوع حرارتی به میزان بسیار ناچیزی وابسته به چگالی ، فشار و ویسکوزیته هستند.

این نوع کنتورها برای محاسبه دقیق دبی جرمی از یک مبدل فشار دیفرانسیلی، حسگر دما یا المنت سنجش گرما و اصول انتقال حرارت ترمودینامیکی استفاده می کنند.

بسیاری از این کنتورها دارای نمایش خروجی کلی و لحظه ای آنالوگ هستند.

معمولا از این کنتورها برای آزمایش نشتی گاز و اندازه گیری جریان های پایین در حد میلیمتر در دقیقه استفاده می شود.

 

دبی سنج آلتراسونیک

دبی سنج های دوپلری آلتراسونیک عموما در مواردی که شرایط کاری کثیف است باشد کاربرد دارند ، همانند فاضلاب ها و دیگر سیالات کثیف و دوغاب ها که معمولا موجب خرابی کنتورهای سنتی می شود.

اصول کار این دبی سنج براساس تغییر فرکانس ( اثر دوپلر ) سیگنال التراسونیک منعکس شده بوسیله مواد شناور و حباب های گازی در حال حرکت سیال است.

 

دبی سنج توربینی

دبی سنج توربینی می تواند با دقتی در حدود ۰٫۵% مقدار دبی جریان را محاسبه کند.

این نوع دبی سنج بسیار دقیق بوده که می تواند برای مایعات تمیز و سیالات لزج ( Viscous ) تا ۱۰۰ سانتی استوک استفاده شوند.

فاصله محل قرارگیری فلومتر توربینی و محل ورود جریان سیال به داخل لوله مستقیم حداقل باید ۱۰ برابر قطر لوله باشد.

معمولا خروجی دبی سنج توربینی از نوع موج سینوسی یا فرکانس موج مربعی است ، اما برای خروجی های آنالوگ و طبقه بندی های ضد انفجاری می توان سیستم های بهبود سیگنال را نصب نمود.

کنتور شامل یک روتور پره دار است که بصورت زاویه مستقیم و بصورت معلق بر روی یاتاقان هایی در مسیر جریان سیال قرار گرفته است.

 

دبی سنج چرخ پره ( Paddlewheel )

یکی از مقرون به صرفه ترین دبی سنج های مورد استفاده در اندازه گیری آب و سیالات شبیه آب فلومتر چرخ پره ای است.

بسیاری از آنها به همراه اتصالات یا الحاقات جریان ارائه می شوند.

مشابه دبی سنج های توربینی فاصله محل نصب این نوع فلومتر در لوله مستقیم از محل ورودی جریان باید حداقل ۱۰ برابر قطر لوله و از محل خروج سیال باید حداقل ۵ برابر قطر لوله باشد. 

 

دبی سنج جابجایی مثبت

این نوع کنتورها برای آب بکار میروند و زمانی استفاده می شوند که خط لوله مسقیم موجود نباشد و امکان وجود جریان های متلاطم برای فلومترهای توربینی و حسگر چرخ پره ای وجود داشته باشد.

 دبی سنج های جابجایی مثبت همچنین برای سیالات لزج نیز بکار می روند.

 

دبی سنج گردابه

عمده ترین مزیت دبی سنج های گردابه ای حساسیت پایین آنها به تغییرات وضعیت جریان و سایش کمتر نسبت به فلومترهای توربینی و روزنه ای است.

همچنین دارای هزینه اولیه نصب و نگهداری پایین هستند.

بهمین دلایل این نوع فلومترها مقبولیت بیشتری در بین مصرف کنندگان پیدا کرده اند. فلومترهای گردابه ای نیازمند تماس و انطباق مهندسی جریان هستند.
لینک های مرتبط: گیج فشار فیشر و خرید ترانسمیتر فشار

اولین مطالب آزمایشی من

۲ بازديد
این اولین مطالب آزمایشی وبلاگ من می باشد و به زودی حذف خواهد شد.
امروز ارتباط و تبادل اطلاعات نقش بسیار مهمی در رشد و فرهنگ مردم یک کشور و جامعه را دارد و وبلاگ یکی از راه های سریع انتقال اطلاعات و ارتباط مردم یک جامعه با هم می باشد .
شما به راحتی می توانید مطالب مورد علاقه , کارهای روزمره , علم و فرهنگ را در وبلاگ خود انتشار دهید و با سایر دوستان خود به گفتگو و تبادل نظر بپردازید .

دومین مطلب آزمایشی من

۲ بازديد
این دومین مطلب آزمایشی وبلاگ من هستش و به زودی این متن حذف خواهد شد .
وبلاگ چیست ؟
وبلاگ یا وب‌نوشت که به آن تارنوشت، تارنگار یا بلاگ و به زبان انگلیسی(Blog) هم می‌گویند، وبلاگ حاوی اطلاعاتی مانند: گزارش روزانه، اخبار، یادداشت‌های شخصی و یا مقالات علمی مورد نظر طراح آن است. وبلاگ ترکیبی از دو کلمۀ «web» و «log» به معنای ثبت وقایع روزانه است .مطالب وبلاگ بر مبنای زمانی که ثبت شده گروهبندی و به ترتیب از تازه‌ترین رخداد به قدیم ارائه می‌گردد. نویسندهٔ ویلاگ، وب‌نویس یا تارنویس نامیده می‌شود و ممکن است بیش از یک نفر باشد، وب‌نویس به گزارش مداوم رویدادها، خاطرات، و یا عقاید یک شخص یا یک سازمان می‌پردازد. واحد مطالب در وبلاگ،پست است، معمولاً در انتهای هر مطلب، برچسب تاریخ و زمان، نام نویسنده و پیوند ثابت به آن یادداشت ثبت می‌شود. فاصلهٔ زمانی بین مطالب وبلاگ لزوماً یکسان نیست و زمان نوشته ‌شدن هر مطلب به خواست نویسندهٔ وبلاگ بستگی دارد. مطالب نوشته شده در یک وبلاگ همانند محتویات یک وب‌گاه معمولی در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. در بیشتر موارد وبلاگ ها دارای روشی برای دسترسی به بایگانی یادداشت‌ها هستند (مثلاً دسترسی به بایگانی بر حسب تاریخ یا موضوع). بعضی از وبلاگ ها امکان جستجو برای یک واژه یا عبارت خاص را در میان مطالب به کاربر می‌دهند.