ابزار دقیق

تجهیزصنعت ﺑﺎ ﺑﯿﺶ از دو دهه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ در زﻣﯿﻨه طﺮاﺣﯽ وﺗﺎﻣﯿﻦ تجهیزات پایپینگ و اﺑﺰار دﻗﯿﻖ در ﺣﻮزه ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻧﻔﺖ ﮔﺎز و ﭘﺘﺮوﺷﯿﻤﯽ ،ﻧﯿﺮوﮔاه ها ، ﺑﺎ بهره ﮔﯿﺮي از ﻣﻌﺘﺒﺮﺗﺮﯾﻦ برﻧﺪهای جهان و به روزﺗﺮﯾﻦ ﻓﻨﺎوری ها ، ﯾﮑﯽ از ﺷﺮﮐﺖ هاي ﭘﯿﺸﺮو در ﺣﻮزه تامین تجهیزات ابزار دقیق و مکانیکال برای سایت های صنعتی در ایران می باشد.

  • شیر پروانه‌ای پلیمری
  • شیر پروانه ای
  • رطوبت سنج
  • ترموکوپل
  • گیج دما

ابزار دقیق

۳ بازديد
۰ ۰

فروش ابزار دقیق 

پیکاتک کاملترین فروشگاه ابزار دقیق که با فروش ابزار دقیق نو و دسته دوم با قیمت مناسب و ارسال سریع به سراسر کشور توانسته خود را به عنوان کاملترین مرجع فروش ابزار دقیق معرفی کند. از ابزار دقیق های پر فروش در پیکاتک میتوان به محصولات زیر اشاره کرد. 

  • فلومتر
  • روتامتر
  • گیج فشار
  • پرشر ترانسمیتر
  • پرشر سوئیچ.

ابزار دقیق چیست و چه کاربردی دارد؟


امروزه با پیشرفت صنایع، کنترل و اتوماسیون فرآیندهای صنعتی نیازمند برنامه ریزی و استفاده از تجهیزات خاص میابشد.
در تمامی پروسه های تولید که به نحوی سیالات در آنها نقشی اسای را ایفا میکنند، استفاده از تجهیزاتی که بتوان با آنها کل فرآیند و پروسه را تحت کنترل داشت لازم و حیاتی میباشد.
به تجهیزاتی که توانایی اندازه گیری و کنترل پارامترهای فیزیکی مانند دما، فشار، سطح و جریان دارند ابزار دقیق گفته میشود. تجهیزاتی مانند گیج ها و ترانمسیترهای دما و فشار، سنسور های اندازه گیری سطح مخازن و سنسورهای اندازه گیری جریان داخل خطوط لوله سیالات یا فلومترها، و همچنین انواع شیرآلات صنعتی که همه ی اینها به نوعی قابلیت اندازه گیری و کنترل در فرآیندهای صنعتی را برای صنایع فرآهم میکنند از نمونه های این تجهیزات ابزار دقیق هستند.

ابزار دقیق ها ابزاراتی هستند که کار اصلی آنها اندازه گیری  است که در مدل های مختلف ابزار دقیق میتوانند قطع و وصل و ارسال اطلاعات را نیز انجام دهند درواقع با پیشرفت صنعت و تکنولوژی بیشتر از پیش مورد توجه قرار گرفته
لینک های مفید: فلو سوئیچ تیغه ای و قیمت شیر اطمینان دنده ای

استعلام قیمت ابزار دقیق

با توجه به نوسانات شدید قیمت نمیتوانیم قیمت های محصولات را در سایت درج کنیم اما مشتریان گرامی میتوانند با کارشناسان ما جهت استعلام قیمت و کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات فنی و ویژگی های محصول با کارشناسان ما تماس بگیرند.

 

لینک های مفید:فلومتر

 

ابزار دقیق چپیست ؟

ابزار دقیق در بسیاری از صنایع تعاریف متفاوتی دارد اما منظور از ابزار دقیق در صنعت نفت، پتروشیمی، صنایع غذایی، شیمیایی، سرامیک و آجر و صنایع پرکاربرد در کشورمان به این شرح است: علم و یا تخصصی که از زیر مجموعه‌های علم کنترل و برق بوده و به بررسی و اندازه‌گیری پارامترهایی همچون دما، فشار، فلو، سطح سیالات، مقادیر PH و غلظت گازها می پردازد.

تاریخچه علم ابزاردقیق

در ایران رشته ابزار دقیق تا قبل از سال 1385 شمسی، عموما زیر مجموعه ای از رشته برق در نظر گرفته می شد و مهندس الکتریکال، وظایف مهندس ابزار دقیق را نیز انجام می داد. اما پس از آن، به علت گسترش ابزار دقیق و در ارتباط بودن صنایع با مجموعه زیادی از تجهیزات و سنسور ها، تصمیم بر آن شد که این رشته را به عنوان شاخه ای مجزا در صنعت در نظر بگیرند. مهندسین این حوزه را، تحت عنوان مهندس ابزاردقیق و کنترل می شناسند.

قسمت‌های تشکیل دهنده ابزار دقیق  

ابزار دقیق از سه قسمت اساسی زیر تشکیل شده است:

1. اندازه‌گیری

2. کنترل

3.محرک‌ها

این سه مجموعه در کنار یکدیگر مکمل سیستمی به نام سیستم‌های کنترل اتوماتیک هستند که این سیستم کنترل اتوماتیک وظیفه انجام کنترل فرآیندی را در یک مجموعه عملیاتی بر عهده دارد.

۱-اندازه‌گیرها

قسمت اندازه‌گیر مقدار واقعی عنصر موردنظر را اندازه‌گیری می‌کند. پارامترهای مختلفی در صنایع برای کنترل اندازه‌گیری می‌شود. مهم‌ترین پارامترهایی که در صنعت برای کنترل اندازه گیری می‌شوند عبارتند از:

 

لینک های مفید:روتامتر کرونه

 

حوزه اندازه‌گیری (Range):

محدوده‌ای از دامنه تغییرات کمیت مورد اندازه‌گیری است، که اندازه‌گیر قادر به اندازه‌گیری آن است.

صفر اندازه‌گیری (Zero):

معمولا نقطه مشخصی را در حوزه اندازه‌گیری به عنوان نقطه صفر در نظر می‌گیرند. در نقطه صفر، لزوما خروجی اندازه‌گیر صفر نیست و ممکن است دارای مقدار باشد.

انحراف صفر (Zero Drift):

اندازه خروجی در نقطه صفر ممکن است با گذشت زمان یا دیگر عوامل تغییر کند، این پدیده را پدیده انحراف صفر می‌گوییم.

حساسیت (Sensitivity):

حساسیت یک اندازه‌گیر عبارت است از تغییرات خروجی اندازه‌گیر به واحد تغییرات در کمیت مورد اندازه‌گیری.

حد تفکیک (Resolution):

حدتفکیک عبارت است از کوچکترین اندازه تغییرات کمیت مورد اندازه‌گیر، اندازه‌گیری شود.

خطی بودن (Linearity):

اگرشیب مشخصه ورودی-خروجی اندازه‌گیر ثابت باشد، یک اندازه‌گیر مطلوب خواهیم داشت. گاهی اوقات بهترین خطی که مشخصه اندازه‌گیر را بیان می‌کند، به عنوان مشخصه اندازه‌گیر در نظر گرفته می‌شود.

پسماند (Hysteresis):

هیسترزیس نوعی رفتار غیرخطی در اندازه‌گیرها است که مشخصه اندازه‌گیر در مسیر افزایش ورودی با مشخصه اندازه‌گیر در مسیر کاهش ورودی تفاوت دارد.

 

لینک های مفید:گیج فشار

 

دقت (Accuracy):

تطابق مقدار اندازه‌گیری شده با مقدار واقعی کمیت مورد اندازه‌گیری است.

تکرارپذیری (Repeatability):

تکرارپذیری در اندازه‌گیرها ویژگی مهمی است و به معنی نتیجه یکسان در اندازه‌گیری یک کمیت در شرایط ثابت است

اندازه‌گیری فشار (measurement of the pressure): 

میزان فشار را نسبت به فشار اتمسفر که صفر می باشد نشان می دهد. روش های دیگر اندازه گیری فشار شامل سنسورهایی است، که میزان فشار خوانده شده را به یک سیستم کنترلی یا نمایشگر از راه دور منتقل می کنند. یک “گیج خلاء” در واقع گیج فشاری است که فشارهای پایین تراز سطح اتمسفر را اندازه گیری می کند. به این فشار ها،فشار صفر می گوییم و دارای مقادیر منفی می باشند. کمیت های اندازه گیری شده بصورت سیگنال ابزار دقیق به تجهیز دیگر منتقل می شوند.

اندازه‌گیری دما (measurement of the temperature): 

دما یک کمیت فیزیکی است که با مفاهیم گرما و سرما بیان می گردد. این پارامتر بر اساس میزان انرژی جنبشی متوسط نسبت به جرم ماده سنجیده می شود. در سایت های صنعتی میزان دمای اندازه گیری شده مانند کمیت های دیگر حائز اهمیت می باشد. میزان دما توسط یک ترمومتر از قبیل ترموکوپل ، سنسور PT100 و…اندازه گیری می شود. این تجهیزات در یک یا دو اسکیل متفاوت کالیبره می شوند. رایج ترین آنها مقیاس سلسیوس می باشد، مقیاس های رایج دیگر نیز فارنهایت و کلوین می باشند.

اندازه‌گیری جریانات سیالات (measurement of the flow) :

منظور از اندازه گیری جریان، سنجش میزان شار عبوری از یک حجم مشخص سیال می باشد. در میان تجهیزات ابزاردقیق فلومتر های جابجایی مثبت دارای تکنولوژی اندازه گیری مستقیم میزان شار عبوری از یک فلومتر هستند. این تجهیز ابزار دقیق با شمارش میزان دفعات پر و تخلیه شدن یک حجم ثابت از سیال، میزان شار عبوری را اندازه گیری می نماید.روش های دیگر اندازه گیری شار بر اساس اندازه نیروی تولید شده توسط یک جریان ثابت است. بر این اساس تجهیز ابزار دقیق می تواند بر یک میزان خاص از فشردگی غلبه نماید. سپس به طورغیرمستقیم میزان شار را اندازه گیری می کند. این دستگاه ها  PD  نیز نامیده  می شود .


اندازه‌گیری ارتفاع مایعات (measurement of the level) : 

برای شناخت بهتر سنسور های اندازه گیری سطح می بایست ابتدا بدانیم که  فلوتر سوئیچ چیست؟ فلوتر سوئیچ یک نوع سنسور اندازه گیری سطح است. که برای اندازه گیری سطح مایع در مخازن به کار می رود. این سوئیچ ممکن است برای کنترل یک پمپ نیز به کار برود. مثلا به عنوان نمایشگر یا سیستم آلارم یا کنترل کننده تجهیزات دیگر به کار برده می شود. یکی از انواع این سنسور ها فلوتر سوئیچ جیوه ای می باشد

 

 

 

2-کنترل کننده‌ها

علاوه بر پارامترهایی که در بالا ذکر شد عوامل دیگری برای اندازه‌گیری و کنترل وجود دارند و مهم هستند، اما به علت استفاده محدودتر از این پارامترها فقط به بیان نام آنها اکتفا می‌شود، این عوامل عبارت هستند از: اندازه‌گیری سرعت، اندازه‌گیری لرزش، آشکارسازهای دود و شعله، دستگاه‌های آنالایزر و …
بخش دوم ابزار دقیق بخش کنترل است؛ در ابتدای شروع صنعت کنترل به صورت امروزی نبود و به وسیله عوامل انسانی انجام می‌شد، سپس با با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) علم سیستم کنترل اتوماتیک وارد مرحله جدیدی شد. 
بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارت‌های الکترونیکی برای کنترل آغاز شد با بوجود آمدن این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می‌شد. در ادامه پیشرفت علم، کامپیوترهای صنعتی با نام PLC وارد صنعت شدند بوسیله این PLC ها واحدها به آسانی کنترل می‌شدند و تغییرات نیز به آسانی در واحدها انجام می‌گرفت. امروزه کنترل کننده‌های جدیدتری بنام سیستم کنترل کننده توزیع پذیر (DCS) و کنترل کننده‌های فازی (FCD) وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.